تیروئید عصبی چیست؟

تیروئید عصبی چیست؟

ابتدا پیش از اینکه به معرفی تیروئید عصبی بپردازیم، بهتر است توضیحاتی در خصوص محل قرار گیری غده تیروئید و نحوه مکانیسم آن بپردازیم.
غده تیروئید به عنوان بزرگترین غده درون ریز بدن هر فرد محسوب می‌شود.
این غده می‌تواند زمینه ساز بیماری های مختلفی همچون کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید، یا اختلال ندولار یا گره تیروئید شود. که به طور معمول بروز این بیماری در بانوان بیشتر رخ می دهد.
این اندام در قسمت جلویی گردن قرار گرفته است، این غده تاثیر بسیار زیادی بر روی سایر عملکرد های بدن همچون،تنفس، ضربان قلب، وزن، سیستم عصبی، دمای بدن و .. دارد، چراکه همواره هورمون هایی از خود ترشح می‌کند که باعث کنترل عملکرد مواردی که ذکر شد می شود.
هر گاه مسئله تیروئید عصبی مطرح می باشد، نشان از آن دارد که تیروئید فرد دچار کم کاری یا پرکاری شده است.
که همواره از لحاظ علمی این مسئله ثابت شده است که کم کاری تیروئید تأثیر بسیار بسزایی بر روی سلامت روان و روحیه فرد خواهد داشت، به این ترتیب همواره درصد مبتلا شدن به افسردگی در کسانی که دچار کم کاری تیروئید شده اند بیشتر می باشد.
به طور کلی به نظر می‌رسد که عبارت تیروئید عصبی یک اصطلاح غیررسمی است که ممکن است در برخی موارد برای توصیف وضعیت‌های مختلف مرتبط با تیروئید استفاده شود.
به عبارت دقیق‌تر، این اصطلاح معمولاً به دو وضعیت مختلف اشاره دارد که در ادامه قصد داریم به معرفی هر یک به طور دقیق تر بپردازیم.

تیروئید عصبی چیست؟

۱-هیپرتیروئیدی عصبی
در این حالت، تیروئید بیش‌فعال می‌شود و هورمون‌های تیروئیدی به میزان بیشتری تولید می‌شوند، در نتیجه این افزایش میزان تولید تیروئد منجر به زیاد شدن سرعت فرایند های بدن فرد می شود.
شخص مبتلا به هیپرتیروئیدی عصبی ممکن است علائمی مانند اضطراب، تشنج، افزایش ضربان قلب، تغییرات در وزن بدن، اضطراب و سرعت تمرکز و سایر علائم مشابه را تجربه کند.

۲-هیپوتیروئیدی عصبی
در این وضعیت، تیروئید کم‌فعال می‌شود و ممکن است هورمون‌های تیروئیدی به مقدار کمتری تولید شوند.
شخص مبتلا به هیپوتیروئیدی عصبی ممکن است احساس خستگی، کاهش انرژی، کاهش تمرکز، خواب زیاد، افزایش وزن بدن و سایر علائم مشابه را داشته باشد.
حال شاید برای شما نیز این سوال به وجود بیاید که علت بروز تیروئید عصبی در هر فرد چیست، برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مطرح کنیم که غده تیروئید اقدام به ساخت چه هورمون هایی می‌کند و ساز و کار آنها به چه صورت می باشد.
این اندام همراه اقدام به ساخت هورمون‌هایی همچون تیروکسین  یاT3 و تری یدوتیرونین که همان T3 می کند، که همواره این دو هورمون نقش بسیار پر رنگی را در سازوکار بدن به همراه دارد.
همانطور که در پیش تر نیز به این موضوع پرداختیم، پرکاری تیروئید عاملی است که موجب عصبی شدن تیروئید در فرد می شود‌ حال چنانچه در هر فرد، غده تیروئید به میزان بیشتر از حد معمول T3 و T4 تولید کند، فرد با پرکاری تیروئید مواجه می‌شود.
به وجود آمدن این شرایط و رخ دادن این عارضه بدون دلیل نخواهد بود و همواره از جمله اصلی ترین دلایلی که نقش پر رنگی در خصوص پرکاری تیروئید دارد، اختلال خود ایمنی بیماری گریوز می باشد، بروز این اختلال سبب می شود تا غده تیروئید بیشتر از حد معمول اقدام به ساخت هورمون‌ تیروئید کند.
البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تنها بیماری گرویز سبب رخ دادن این عارضه نمی‌شود بلکه عوامل دیگری نیز در خصوص این زمینه تاثیر گذار می باشند.
عامل دیگری که می تواند نقش پر رنگی در خصوص پرکاری تیروئید داشته باشد، گواتر ندولار می باشد، این عارضه گره هایی به شمار می روند که در غده تیروئید قرار دارند و سبب می‌شوند تا میزان تولید هورمون تیروئید از حد معمول بیشتر شود.
مهم است که در صورت تجربه هرگونه علائم یا مشکلات مرتبط با تیروئید، به یک پزشک تخصصی در این زمینه مراجعه کنید. تشخیص دقیق و درمان مناسب معمولاً نیاز به انجام آزمایش‌های خاص و مشاوره با پزشک دارد.

بخوانید
دوربینی چشم چیست؟

علائم تیروئید عصبی

در محاوره عامیانه، اصطلاح تیروئید عصبی ممکن است به وضعیت‌های مرتبط با تیروئید که علائم اضطراب و بیقراری را به همراه دارند، اشاره کند.
این وضعیت‌ها ممکن است شامل اختلالات هیپرتیروئیدی یعنی تیروئید بیش‌کاری، باشند که در آن تیروئید بیش‌فعال می‌شود و هورمون‌های تیروئیدی به مقدار بیشتری تولید می‌شوند.
علائم تیروئید عصبی ممکن است شامل مواردی باشند که در ادامه بیان می کنیم.

۱-اضطراب و بیقراری
شخص مبتلا به تیروئید عصبی ممکن است احساس اضطراب، بیقراری، اضطراب بیش از حد و حتی حالات ترس و نگرانی مشابه اختلالات اضطرابی داشته باشد.

۲-افزایش ضربان قلب
قلب شخصی که دارای تیرویید عصبی می باشد، ممکن است سریعتر از حالت عادی بتپد و ضربان قلب وی به طور غیر معمول  افزایش یابد.

علائم تیروئید عصبی

۳-احساس گرمای بدن
افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی ممکن است باعث احساس گرمای بدن و تعریق زیاد شود.

۴-لرزش دستان
لرزش دستان و اعضای دیگر بدن نیز از علائم احتمالی تیروئید عصبی می‌باشد.

۵-اضطراب افزایش یافته
شخص مبتلا به این وضعیت ممکن است به طور مداوم احساس اضطراب و استرس داشته باشد..

علائم تیروئید پنهان

تیروئید پنهان به وضعیتی اشاره دارد که در آن سطح هورمون‌های تیروئیدی در مرزهای طبیعی قرار دارد، اما علائمی از عدم تعادل در تیروئید وجود دارد.
این وضعیت ممکن است به علل مختلفی نظیر استرس، تغذیه نامناسب یا مشکلات در تنظیم تیروئید مرتبط باشد.
علائم تیروئید پنهان ممکن است بسیار متنوع باشد و به افراد مختلف بستگی داشته باشد.
به عنوان مثال، ممکن است شامل علائم زیر باشد.

۱-کاهش انرژی و خستگی
شما ممکن است احساس خستگی مداوم و کاهش انرژی کنید، حتی اگر به نظر برسد که خواب کافی دارید.

بخوانید
بروز سرطان در خانواده های پرجمعیت کمتر است

۲-کاهش تمرکز
دشواری در تمرکز و توجه ممکن است یکی از علائم تیروئید پنهان باشد.

۳-تغییرات وزن بدن
تغییرات نامناسب در وزن بدن، از جمله افزایش وزن یا کاهش وزن بدون دلیل آشکاری، ممکن است به نشانه تیروئید پنهان باشد.

۴-افسردگی و اضطراب
تیروئید پنهان می‌تواند تأثیرات روحی و روانی نیز داشته باشد و علائمی مانند افسردگی، اضطراب، ترس و نگرانی را به همراه داشته باشد.

۵-تغییرات در پوست و مو
ممکن است پوست خشک تر و موها شکننده‌تر شوند.

علائم تیروئید پنهان

۶-علائم گوارشی
علائم مانند گرفتگی معده، کاهش اشتها یا مشکلات هضمی نیز ممکن است در تیروئید پنهان دیده شوند.

۷- ایجاد درد های عضلانی
از جمله علائمی که ممکن است تیروئید پنهان با خود به همراه داشته باشد ایجاد درد هایی در قسمت های عضلانی و مفاصل بدن می باشد.
چنانچه فردی مبتلا به مشکلاتی در خصوص تیروئید باشد ممکن است همواره درد هایی در قسمت هایی همچون دست ها و پاها داشته باشند.

۸-ایجاد تغییرات پوستی
ایجاد تغییراتی همچون ریزش مو ها به صورت غیر طبیعی، تغییر در بافت مو و ایجاد تغییراتی در خصوص  پوست فرد می‌تواند از جمله نشانه هایی باشد که خبر از وجود تیروئید پنهان را می دهد‌.
به طور معمول اشخاصی که دارای تیروئید پنهان می باشند، از موهایی اغلب شکننده و خشک برخوردار می باشند.

۹-سندرم روده تحریک پذیر
ایجاد علائمی همچون یبوست و اسهال و همچنین مبتلا شدن به سندرم روده تحریک پذیر نیز می تواند از جمله  نشانه هایی در خصوص وجود مشکلاتی مربوط به تیروئید باشد.

۱۰- بهم خوردن چرخه قاعدگی و مشکلات باروری
گاهی نیز ممکن است در خانم ها اختلالی در نظم چرخه قاعدگی ویا مشکلاتی در خصوص باروری آنها به وجود بیاورد.
معمولا فرد با داشتن دوره های قاعدگی سنگین، طولانی و دردناک مواجه می شود که این علائم همواره با کم کاری تیروئید رابطه مستقیم دارد.
و همچنین برعکس مطلبی که قید شد همواره افرادی  که به پرکاری تیروئید مبتلا می باشند ، دوره های قاعدگی  سبک تر و راحت تری را خواهند داشت.

بخوانید
نحوه ی مراقبت خانگی از افراد مشکوک به کرونا

۱۱-ایجاد مشکلاتی در خصوص چشم فرد
معمولا کسانی که به پر کاری تیروئید مبتلا می باشند، چشم هایشان بیش از حد معمول بیرون زده می باشد، که دلیل این عارضه می‌تواند پرکاری تیروئید در فرد باشد که سبب شده است تا بافت اضافی پشت چشم تجمع پیدا کند، و در نتیجه عاملی موثر در خصوص بروز چنین حالتی باشد.
به دلیل متنوع بودن علائم و نشانه هایی که تیروئید پنهان، ممکن است داشته باشد، تشخیص این وضعیت حتما می بایست توسط پزشک مورد انجام قرار گیرد.
اما چنانچه به هر دلیلی مشکوک به تیروئید پنهان هستید یا علائم مشابه مواردی که در این مقاله قید شد را دارید، بهتر است و حتما توصله می شود تا با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی جهت درمان و پیشگیری از بیماری شما  ارائه شود.